torsdag 4 juni 2009

Bokmalen

Jag har just läst klart bok nummer ett i Håkan Nessers serie om kiminalinspektör Gunnar Barbarotti. Spännande. Bok nummer två råkade jag läsa före ettan och det är ju lite störande, men nåt jag får leva med. Trean ska jag försöka få tag på under dagen, den heter Berättelse om herr Roos.
Hur som helst så när jag läste den här senaste boken så förklarades det varför Gunnar Barbarotti hette som han gjorde. Tydligen hade hans mor ett kort men intensivt förhållande med en italienare och resultatet blev han. Pappan ville inte ha så mycket med detta att göra, men ville absolut ha en åsikt om namnet. Mamman vägrade bestämt att kalla den nyfödde för ett italienskt förnamn och därför fick det bli efternamnet från pappan. Ok. Men Gunnar själv satt och funderade över detta i boken och kom nog fram till samma slutsats som mamman, för hur dumt skulle det inte ha känts, tänker han, att heta Guiseppe Larsson...
Å jag ner i hjärnarkivet och börjar rota... Väldans bekant det namnet! Och ut å googla på det...
Mycket riktigt! En polis i Mankells böcker, tex Danslärarens återkomst heter just Guiseppe Larsson. Coolt! Undrar om de är vänner Nesser och Mankell?
Jaja, var bara tvungen att skriva det. Lite nördigt. Ja, kanske. Men ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar