torsdag 22 oktober 2009

Fågelfråga

Ok, eftersom jag frågade på fejjan och det hela utmynnade i en diskussion om hockey (eller vad det kallas när Mora och Leksand leker bambi med stödben...) så frågar jag väl här med. Om nån vänlig och kunnig själ läser min blogg.
Tidigare husägarna matade fåglar och lämnade kvar två små söta stugor som funkar som fågelbord. Idag satte jag upp dem. Jag fick för mig att de skulle göras innan marken blir för hård... Men det jag inte vet är om jag ska fylla i frön redan nu? Jag tänkte själv vänta tills det blir snö, för nu har ju fåglarna mat i naturen... eller? Så, skämmer man bort dem om man börjar ge frö och talgbollar redan nu? Eller vänjer man dem vid att detta är bästa restauranta i stada? så att de säkert kommer hit när det väl blir snö och inte redan har blivit stammisar hos nån annan husmor?
Det är såna här frågor jag brottas med medan min syster seglar runt i karibien och värmer sig i skenet från den där solen som är så populär... Var ju närapå att jag såg den i somras, men som sagt... Närapå.
Idag är hon i Mexico. Jahapp.
Igår Cayman Islands.
Före det Jamaica.
Ni hör ju själv... Hon bryr sig inte om småfåglar som fryser och lider svältdöden i Sviiiden, hon inte. Häromdagen hade Lars sitt jobbigaste problem i om han "skulle ha sina knä-shorts" eller inte.

För övrigt kollar jag på Singing Bee Celeb just nu och Tore Kullgren (FC Zäta, you know) är ju bara för härlig. Man kan ju skratta ihjäl sig!

3 kommentarer:

  1. vi har redan snott alla fåglar. vi har haft frö ute i en månad... hahaaa!!!

    / andreaS

    SvaraRadera
  2. Ut med fågelfrön ..har du inte fågelfrön senare så finns det andra som har i din omgivning - så det är ingen fara på taket.

    Det är nog värre på ställen tex i höga fjällen där det knappt finns stugor.. där letar fåglar tag i något ställe och håller sig gärna där..då krävs det att man underhåller utfodringen rejält under hela vintertiden...eller stora SILON som Lars Wilander skulle ha önskat :)

    tjing Mona

    SvaraRadera
  3. Tack Mona! Äntligen ett seriöst förslag =o)
    Andreas, jag var och kollade över ert staket hur ni hade gjort med fröna, och där var det tomt, så dom stackarna ni raggat upp har redan dragit vidare till bättre betesmarker... Förmodligen i en silo nära Wilander... hahaha!

    SvaraRadera